فرش دستباف ایرانی و انواع آن
نوشته شده توسط : الهام مهرجو

انواع فرش دستباف ایرانی - فرش کاشان - خرید فرش - فرش دستباف گونه ماشینی کاشان - قیمت فرش دستباف - خرید قالی دستباف - قالی کاشان

فرش های دستباف یا قالی های دستباف ایرانی از شاخص ترین و مشهور ترین نماد های فرهنگی و هنری ایرانی در سراسر دنیا هستند. قالی های دستباف سنتی قدمتی فوق العاده بالا دارند و برخی از آن ها در موزه هایی در سراسر دنیا نگه داری می شود. قالی های دستباف بر خلاف فرش ماشینی با گذشت زمان با ارزش تر و نفیش تر می شوند. از این رو قالی های دستباف قدیمی نفیس و گران بها محسوب می شوند. در این متن به بررسی انواع فرش های دستباف ایرانی خواهیم پرداخت و با آن ها به خوبی آشنا خواهیم شد.

فرش های دستباف کهن ایرانی 

قالی های دستباف اصیل ایرانی قدمت بسیار بالایی دارند. معروف ترین و شناخته شده ترین فرش دستباف کهن ایران را می توان فرش پازیریک دانست. این فرش که از دوره هخامنشیان است قدمتی بالغ بر 2500 سال داشته و در موزه نگه داری می شود. از دیگر فرش های مشهور و دیرینه دستباف می توان قالی چلسی و قالی بهارستان را نام برد که به فرش بهار خسرو نیز معروف است. این فرش مربوط به عصر خسرو پرویز است و ظاهری فوق العاده زیبا نسبت به فرش های زمان خود دارد.

 

در دوره بعد از اسلام با تسلط اعراب بر ایران هنر قالی بافی ایران نیز دستخوش تغییراتی شد. از آن جا که اعراب تنها در سفال گری مشهور بودند توجهی به قالی و نساجی نداشته و از این رو هنر قالی بافی در آن زمان رو به زوال می رفت. اما با ورود تیمور لنگ به ایران هنر قالیبافی بار دیگر به اوج خود می رسد. در این زمان نقش های هندسی در نقشه فرش جای خود را به نقوش منحنی و دایره ای می دهد و نقش گل ها و عناصر گیاهی یا حیوانات نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در دوران صفویان نیز نبوغ هنرمندان در طرح و نقش قالی های دستباف نیز نمایش داده شده است. از این دوره حدود 1500 تخته قالی به یادگار مانده است که فوق العاده گران بها و با ارزش هستند.

انواع فرش های دستباف ایرانی 

قالی های دستباف ایرانی بر اساس طرح و نقشه و منطق ای که در آن بافته می شوند مشهور هستند. از مشهور ترین فرش های دستبافت می توان به فرش های زیر اشاره کرد.

فرش دستباف کاشان

قالی های دستباف کاشان از مشهور ترین فرش های ایرانی در سراسر دنیا محسوب می شود. قالی های کاشان در طرح های بسیار متنوع با رنگ های جذاب و گرم بافته می شوند. بیش تر طرح های فرش کاشان دارای لچک و ترنج بوده و با رنگ های زمینه کرم بافته می شوند. شهر کاشان هم اکنون نیز مهد تولید فرش دستباف و ماشینی در ایران محسوب می شود.

فرش دستباف تبریز

پس از کاشان شهر تبریز را می توان مشهور ترین منطقه در تولید فرش و قالی دستباف نامید. قالی های دستباف تبریز با نقوش خاصی که دارند در سراسر دنیا مشهور هستند. هنرمندان تبریزی نقش های خاص و فوق العاده جذابی را برای بافت قالی طراحی کرده اند. نقش های قالی دستباف تبریز معمولا پر از گل ها . گلدان های ریز است که در سراسر فرش تکرار شده اند. فرش های تبریز با قلاب و به شکلی فوق العاده متقلرن بافته می شوند و از این رو کیفیت و دوام بی نظیری دارند. فرش نقش خطیبی تبریز از مشهور ترین قالی های دستباف تبریز است.

فرش قشقایی

فرش قشقایی از دیگر بافته های مشهور ایرانی است. طرح های زیبای قشقایی که بیش تر با رنگ های سرمه ای و قرمز بافته می شوند ظاهری منحصر به فرد دارند. این فرش های دستباف بدون نقشه و به صورت ذهنی بافته می شود. فرش های ایل قشقایی معمولا با دار های افقی بافته می شوند. علت این موضوع نیز به خاطر کوچ های پی در پی ایل های قشقایی است.

فرش بلوچ

فرش یا قالی بلوچ نیز همانند فرش های قشقایی بوده و دارای همان ویژگی های هستند. فرش های بلوچ متعلق به عشایر بلوچ بوده و با پشم گوسفندان بافته شده است.

فرش اصفهان

قالی های دستباف اصفهان و نایین از دیگر فرش های اصیل ایرانی هستند که در سال های اخیر با استقبال زیادی رو به رو شده اند. طرح های فرش اصفهان نیز همانند فرش های کاشان دارای ترنج و لچک های به هم پیوسته بوده و با رنگ های روشن زینت یافته اند.

فرش هریز(هریس)

فرش های هریس متعلق به منظقه هریس در آذربایجان بوده و دارای نقوش هندسی با خطوطی شکسته است. فرش های هریس سنتی به صورت ذهنی و بدون نقشه بافته شده اند. برخی معتقدند نقوش این فرش برگرفته از کوهستان های منظقه هریس است. فرش های دستباف هریس سنتی دارای رنگ های تیره مانند سرمه ای ، روناسی ، قهوه ای و .. می باشند.

گلیم

گلیم از دیگر بافته های اصیل ایرانی است که در مناطق زیادی بافت می شود. گلیم ها طرح و نقش های فوق العاده متنوعی داشته و با رنگ های جذابی بافته می شوند. گلیم در کشور های دیگر مانند عثمانی و کشور های ترکی مانند آذربایجان مشاهده می شود.

فرش های ماشینی دستباف گونه کاشان

فرش ماشینی دستباف گونه کاشان محصولاتی هستند که با دستگاه های قالی بافی مدرن بافته شده و ظرافت بافت بسیار بالایی دارند. در فرش های ماشینی دستباف گونه از طرح های سنتی و کلاسیک استفاده شده است تا ظاهری همانند قالی های دستباف را داشته باشند. فرش های دستباف گونه کاشان در شانه های مختلف با تراکم های بالای گره مانند فرش 700 شانه تراکم 2550 ، فرش 1000 شانه تراکم 3000 ، فرش 1200 شانه تراکم 3600 و فرش 1500 شانه تراکم 4500 بافته می شوند. این فرش های از نظر ریز بافتی و دوام فوق العاده عالی هستند. اما ار نظر قیمت بسیار ارزان تر از قالی های دستباف خواهند بود.

پیشنهاد می کنیم برای خرید فرش دستباف گونه ماشینی به سایت قالی کاشان مراجعه فرمایید. در فروشگاه قالی کاشان انواع فرش های ماشینی کلاسیک و مدرن با بهترین کیفیت و ارزان ترین قیمت به نمایش گذاشته شده است. قیمت فرش دستباف گونه ماشینی کاشان در فروشگاه قالی کاشان به دلیل فروش مستقیم از کارخانه  ارزان تر از هر فروشگاهی است . انواع فرش 9 متری ، فرش 6 متری ، فرش 4 متری ، فرش 12 متری در این فروشگاه قابل خرید است.





:: برچسب‌ها: فرش کاشان , قالی کاشان , قالی دستباف , فرش دستباف , فرش دستباف گونه , انواع فرش سنتی ایرانی ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: