نوشته شده توسط : الهام مهرجو

فرش طرح افشان کاشان خرید فرش افشان قالی کشاان انواع طرح افشان

فرش طرح افشان کاشان از سنتی ترین و دیرینه ترین فرش های کاشان محسوب می شود . طرح افشان طرحی بسیار خاص و اصیل است که در دسته طرح های کلاسیک قرار می گیرد . این طرح از فرش های طرح ترنج الهام گرفته شده است . در قالی های دستباف طرح ترنج طرحی پر استفاده و مرسوم محسوب می شود . در طرح افشان نقش ترنج از میانه فرش حذف شده و ظاهری جدید و متفاوت شکل گرفته است . طرح های افشان کاشان انواع بسیار مختلفی داشته و در طرح و رنگ های مختلفی بافته می شوند . در فرش های ماشینی کاشان نیز به دلیل پرطرفدار بودن طرح افشان انواع مختلفی از آن شکل گرفته است . در ادامه ویژگی های طرح پرفروش و پرطرفدار افشان را مورد بررسی قرار می دهیم .

ویژگی های طرح افشان 

در طرح افشان همان گونه که گفته شد از ترنج در میانه فرش استفاده نشده است . از این رو این فرش ظاهری خاص و متفاوت با سایر فرش های سنتی دارد . حذف ترنج در این فرش سبب شده برای استفاده در فضا های کوچک بسیار مناسب باشد . زیرا فضای اطراف فرش به دلیل ظاهر ساده و یکنواخت فرش بزرگ تر به نظر می رسد . ویژگی دیگر فرش های طرح افشان عدم قرینگی در نقش های آن است . هر قسمت از طرح فرش افشان نقوش خاص خود را دارد . یکی از دلایل زیبایی بی نظیر این طرح همین مورد است . 

همان گونه که گفته شد طرح افشان از طرح های ترنج دار الهام گرفته شده است . در طرح افشان انسجام و یکپارچگی خاصی بین نقوش دیده می شود . طرح افشان از عناصر گیاهی تشکیل شده و بیش تر قسمت های آن را شاخ و برگ هایی شکل داده که به گل هایی طبیعی یا فانتزی همراه شده اند . افشان در لغت به معنی پراکنده و اشفته است . در این طرح نیز گل ها و شاخ وبرگ های زیبا در سراسر فرش پراکنده شده اند . فرش های طرح افشان انواع مختلفی دارند . اما بیش تر آن ها از نقوش اصیل ختایی و اسلیمی شکل گرفته اند . انواع جدیدی از طرح های افشان نیز با گذشت زمان روانه بازار شده است . این طرح ها تلفیقی از نقش های افشان با نقش های دیگر مانند نقوش خشتی هستند . در برخی طرح های افشان از نقش ترنج نیز استفاده شده است .

انواع فرش طرح افشان ماشینی کاشان

فرش طرح افشان ماشینی کاشان به دلیل فروش بالا در شانه و تراکم های مختلفی مانند فرش 500 شانه ، فرش 700 شانه ، فرش 1000 شانه ، فرش 1200 شانه و فرش 1500 شانه بافته می شود . هم چنین ابعاد مختلف مانند فرش 9 متری و فرش 4 متری از طرح افشان بافته شده است . یکی از ویژگی های طرح افشان پر نقش و نگار بودن آن است از این رو بیش تر در شانه و تراکم های بالا مانند فرش 1500 شانه تراکم 4500 باقته می شود . فرش طرح افشان انواع مختلفی داشته و از همین رو برای استفاده در انواع دکوراسیون مناسب هستند . فرش های طرح افشان طرحی سنتی داشته و در فرش های تراکم بالا و ریز بافت مانند فرش 1500 شانه زیبایی خیره کننده ای دارند . فرش های افشان دستباف نما بیش تر طرح های افشان و اسلیمی دارند .

طرح های افشان معروف ایرانی عبارتند از : طرح افشان اسلیمی ، طرح افشان ترنج دار ، طرح افشان ختایی ، طرح افشان بندی ، طرح افشان حیوانات ، طرح افشان شاه عباسی و طرح افشان سلطنتی 

خرید فرش طرح افشان کاشان

برای خرید فرش طرح افشان ماشینی کاشان بهترین گزینه فروشگاه قالی کاشان است . این فروشگاه اینترنتی انواع مختلفی از طرح های افشان را با شانه و تراکم های مختلف مانند فرش افشان 500 شانه تا فرش افشان 1500 شانه با ابعاد مختلف مثل فرش 6 متری ، فرش 9 متری و فرش 12 متری را به نمایش گداشته است . در این فروشگاه قالی کاشان انواع فرش های مدرن و فانتزی ، فرش های آشپزخانه ، فرش های وینتیج ، فرش های کلاریس و فرش های کودک قابل مشاهده و خرید است . فروش فرش به قیمت کارخانه سبب کاهش بسیار زیاد قیمت محصولات قالی کاشان شده است . از این رو برای خرید فرش ارزان قیمت و با کیفیت پیشنهاد می کینم به سایت قالی کاشان ( WWWGHALIEKASHAN.COM )  مراجعه کنید .

 



:: برچسب‌ها: فرش طرح افشان کاشان , فرش کاشان , قالی کاشان , خرید فرش طرح افشان کاشان , انواع طرح افشان , فرش افشان چیست ؟ , قیمت فرش افشان ,
:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهام مهرجو

فرش کاشان قالی کاشان خرید مستقیم فرش قالی قالیچه فرش فانتزی فرش مدرن فرش 1200 شانه

 

فرش های ایرانی در همه جای دنیا به عنوان عضوی جدانشدنی و فوق العاده لوکس در دکوراسیون داخلی به شمار می روند که اکثر طراح­ ها از آن برای افزودن فوت نهایی خود استفاده می­ کنند و جایگاه ویژه آن در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی غیرقابل انکار است. گاهی اوقات تجسم یک فضای کلاسیک شیک و لوکس بدون یک تخته فرش ایرانی واقعا غیرقابل تصور است!

بر اساس آمار دریافت شده، قدیمی‌ترین فرش ایرانی، فرش دستباف بوده که در سال ۱۹۴۹ بافته شده است. این موضوع نشان می‌دهد ایرانیان از گذشته‌های دور به گسترده زیر پایشان اهمیت زیادی می‌دادند. البته که طرح فرش‌های آن زمان با امروز فاصله بسیار زیادی دارد. همچنین خبری از طراحی نقشه فرش نبوده است. اما امروزه شاهد این هستیم که نقشه فرش را با سیستم‌های کامپیوتری طراحی می‌کنند. این هنر ایرانی در عصر امروز مورد توجه تمام کشورهاست. به طوری که یکی از صادرات مهم کشور، صادر کردن فرش به کشورهای اروپایی است. طرح و نقشه فرش و رنگ قالی ایرانی به قدری متنوع است که برای هر دکوراسیون و باب میل هر سلیقه‌ای یک انتخاب مناسب پیدا می‌شود. 

 

آشنایی با انواع فرش و اصطلاحات رایج آن

تقسیمات مختلف فرش دستبافت
فرش (قالی) دستبافت را از لحاظ مواد مصرف شده میتوان در ۵ گروه زیر طبقه بندی کرد:
1- پشمی: به فرشی که تار و پود آن از جنس پنبه و پرز آن پشمی باشد می گویند. لازم به ذکر است که در میان ایلات و عشایر به جای نخ پنبه از پشم استفاده می شود.

2- تمام ابریشم: به فرشهایی که پرز و چله آن از ابریشم باشد، تمام ابریشم می گویند.

3-  گل ابریشم: در این گونه فرشها در نقش ها و دور حاشیه ها به جای پرز پشمی از ابریشمی استفاده می شود و معمولاً چله اینگونه فرشها از ابریشم است.

4-  کف ابریشم: در زمینه اینگونه فرشها به جای پرز پشمی از پرز ابریشمی استفاده می شود.

5-  سوف: نوعی قالی است که زمینه آن از پود ضخیم و نازک تشکیل شده و نقش گل و بوته ها پرز دار می باشد.
انواع قالی یا فرش دستبافت از نظر ابعاد:
فرش دستبافت را از لحاظ انداز به ۷ نوع تقسیم می کنند که انواع آن عبارتند از:
1-  قالی: به فرش هایی که در اندازه های ۳×۲ متر،۵/۳×۵/۲ متر،۴×۳ متر،۴×۶ متر باشد، گفته می شود که به چهار دسته زیر تقسیم می شود:
الف) قالی های کوچک که ابعاد ۳×۲ متر،۵/۳×۳/۲ متر را شامل می شود.
ب) قالی های متوسط که ابعاد ۴×۳ متر و ۸/۲× ۸/۲ متر را شامل می شود.
ج) قالی های بزرگ که ابعاد ۵/۴× ۵/۳ متر و ۸/۴×۷/۳ متر را شامل می شود.
د) قالی های بسیار بزرگ با ابعاد ۵×۴ و۶×۴ متر و بالاتر از این ابعاد را شامل می شود.

2- قالیچه: به فرش هایی گفته می شود که مساحت آن از ۴ متر مربع کمتر باشد. اندازه قالیچه های متعارف شامل ۲۰/۲×۴۰/۱ و ۵/۲×۵/۱ متر می باشد.
به قالیچه های با اندازه ۲۰/۲×۴۰/۱ سجاده ای یا دو ذرعی گفته می شود.
همچنین لازم به ذکر است که به قالیچه هایی با ابعاد ۵/۲×۵/۱ را که ریز بافت باشند پرده ای گویند.

3- کلّگی: به فرش هایی می گویند که از نظر عرض از قالی کم عرض تر و از نظر درازا از ۴ متر کمتر باشد که در اندازه های ۳×۵/۱ متر،۳×۷/۱ متر و ۷/۳×۲ متر بافته می شود.

4-  کناره: فرشی است که برای مفرش کردن راهروها و راه پله ها استفاده می شود و پهنای آن از ۷۰/۱ تا ۵/۰ متر و طول آنها از ۱۰-۳ متر متفاوت است و در بعضی از موارد استثنائی نیز تا ۱۵ متر و بیشتر بافته شده است.

5-  ذرع و نیم و ذرع چارک: به فرش هایی که ابعاد آن ۵/۱×۰۴/۱ و ۶۰/۱×۱۰/۱ متر باشد ذرع و نیم گفته می شود.
همچنین به فرشهایی که ۳۰/۱×۸۰/۰ متر باشد ذرع و چارک اطلاق می شود.

6-  پشتی: به قالیچه هایی که مساحت آنها کمتر از یک متر مربع باشد. متداولترین اندازه پشتی ۹۰×۶۰ سانتی متر می باشد.
البته در منطقه گرگان و بجنورد به طور جداگانه برای پشت پشتی ها نوعی گلیم می بافند و داخل آنها را با پر مرغ و ابر پر می کنند که به این گونه پشتی، قارچین می گویند.

7-  پادری: به قالیچه های کوچکی که اندازه پاگرد در بافته می شود پادری می گویند.

رجشمار

رجشمارهای رايج در فرشبافی ايران از 20 تا 90 رجی مي‌باشد.
معمولاً فرش های درشت‌باف 20 و 25 رجی و فرش های ايلياتی درشت‌بافت معمولاً حدود 30 رجی هستند فرش های متوسط خوب 40، 45 و 50 رجی هستند. فرش های خوب 50 تا 90 رجی هستند.

تشخیص فرش دستباف از فرش ماشینی

تشخیص فرش دستباف از ماشینی برای کسانی که در این کار تجربه و آشنایی کافی را ندارند ممکن است مشکل باشد. شما با دیدن ظاهر یک فرش امکان تشخیص نوع بافت آن را خواهید داشت. یکی از بهترین راه‌های تشخیص، نگاه کردن به بافت پشت فرش است. اگر پشت فرش دستبافت را نگاه کنید طرح نقشه آن را به سادگی می‌بینید. اما نقشه فرش ماشینی از قسمت پشت به سادگی قابل دیدن نیست.



:: برچسب‌ها: فرش , قالی , فرش دستبافت , فرش ماشینی کاشان , انواع سایز فرش , انواع فرش , قالیچه چیست , ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهام مهرجو

فرش کاشان قالی کاشان انواع فرش مدرن فانتزی - خرید فرش کاشان

فرش مدرن چیست؟

در یک تقسیم بندی کلی می توان فرش ها را به دو دسته مدرن و سنتی تقسیم بندی کرد. فرش های سنتی در واقع همان طرح‌های فرش اصیل ایرانی هستند که با گل‌ها و شاخ برگ‌ها، بته جقه و نقوش اسلیمی و ختایی شناخته می‌شوند و فرش‌های مدرن که چند سالی است وارد بازار فرش ماشینی ایران شده‌اند، فرش‌هایی هستندکه با طرح‌های ساده و اغلب هندسی هستند و با تنوع رنگ کمتر شناخته می‌شوند. اگرچه شخصا معتقدم هنوز فرش‌های مدرن آن‌قدر فراگیر نشده‌اند که بخواهیم آن‌ها را هم ردیف با فرش‌های سنتی در یک دسته مجزی قرار دهیم اما به هرحال این فرش‌ها هم بخشی از بازار فرش ایران را به خود اختصاص داده‌اند و همانطور که طراحی دکوراسیون داخلی به سبک مدرن رونق بیشتری پیدا کرده، استفاده از فرش‌های مدرن متناسب با آن هم بیشتر شده است. در هر صورت اگر چه هنر طراحی ایرانی و رنگ‌های گرم آن را ترجیح می‌دهم اما نکاتی را در مورد فرش‌های مدرن بیان می‌کنم تا اگر قصد خرید این دسته فرش‌ها را دارید به آن‌ها توجه داشته باشید.

تنوع انواع فرش‌ها به گونه‌ای ست که توانایی پاسخ به نیازهای مختلف وجود دارد و تولید انواع فرشهای سنتی ، کلاسیک ، مدرن و فانتزی در صورت انتخاب درست می‌تواند تغییرات مد نظر را به‌خوبی نشان دهد . اما فرش مدرن که موردبحث ما در این نوشتار است ، از جدیدترین انواع بافته‌هایی هستند که به علت تفاوت فاحش با انواع قبل به خوبی جای خود را در منازل ایرانیان پیدا کرده‌اند .  طرفداران اصلی فرش های مدرن جوانان هستند و این محصول به خوبی می‌تواند سلیقه تمام جوانان و نوجوانان را در بر گیرد . در ادامه این مقاله سعی بر آن است که تمامی نکات اولیه در مورد شناخت فرش ماشینی مدرن به همراه خصوصیات آن‌ها ارائه شود . امید است با خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی در حیطه فرش های ماشینی مدرن کسب نمایید .

 انواع فرش‌های مدرن

 

اشاره شد که معروف‌ترین نوع فرشهای مدرن فرش‌های شگی ، فرش‌های فریز ، فرش‌های پرز بلند ، فرش‌های عروسکی و فرش مدرن ترک هستند . در این قسمت بیشتر با انواع فرشهای مدرن و ویژگی هر کدام آشنا می شویم .

فرش ترک

بخشی دیگر از فرش هایی که به عنوان فرش مدرن از آنها یاد میشود فرش های ماشینی ترک یا طرح ترک میباشند. بخشی از این فرش ها از کشور ترکیه وارد میشوند و بخشی هم در داخل کشور و با نقشه هایی مشابه فرش های ترک تولید میشوند. این فرش ها معمولا تراکم بافت پایینی دارند و نکته حائز اهمیت در مورد آنها این است که نمونه های داخلی آن بسیار مقرون بصرفه تر و حتی با کیفیت تر میباشند. نمونه های وارداتی با توجه به تعرفه های بالای گمرکی (بیش از 50%)، با قیمتی بیش از 2 برابر قیمت واقعی در کشور عرضه میشوند لذا توصیه میکنم در صورت علاقه به این نوع فرش ها از نمونه های طرح ترک داخلی استفاده نمایید.

فرش فریز
نوع دیگر فرش مدرن ، فرش‌هایی با نام فریز هستند که این فرش‌ها بسیار متراکم و از همین رو فشرده و مقاوم هستند . فرشهای فریز شباهت بالایی به گلیم و جاجیم دارند . فرش‌هایی با شستشو راحت که مناسب برای مکان‌های پر رفت و آمد و در معرض آلودگی هستند و تراکم بالای فرشهای فریز آن‌ها را در برابر پا خوردگی ، فشار و سایش مقاوم نموده است . قرار گرفتن پایه مبل ، تخت و اجسام سنگین آسیب چندانی به این محصولات وارد نمی‌کند و اصطلاحا کوبیده شدن ندارند . فرش های ماشینی فریز بدون پرز و بدون حساسیت می باشند.

فرش‌ شنل

فرش‌های شنل نیز از انواع فرش‌های مدرن هستند که بر عکس فرش‌های شگی، دارای پرزهای بسیار کوتاه هستند و عمدتا بصورت نقش برجسته در بازار به چشم می‌خورند. این فرش‌ها نیز شستشو راحتی دارند و از نرمی مطلوبی برخودارند.

در نهایت باز هم یادآوری می‌کنم مهم‌ترین نکته در هنگام خرید این فرش‌ها دقت در جنس و کیفیت الیاف، تناسب با دکوراسیون منزل و مکانی که قصد استفاده از آن‌ها را دارید می‌باشد.

فرش شگی

فرش‌های شگی یا پرز بلند یکی از انواع پرطرفدار فرش‌های مدرن می‌باشند که به خاطر پرزهای بلندشان بسیار نرم هستند و هنگام ایستادن روی این فرش‌ها احساس راحتی می‌کنید امادر مورد آنها باید توجه داشت که طول عمر بالایی ندارند و به دلیل ساختار فرش و پرزهای بلند آن گرد و غبار و خوراکی ها و ... در لابه‌لای آن قرار می‌گیرد و به راحتی قابل تمیز کردن نیستند و شستشوی آن‌ها نیز دشوار است لذا می‌تواند زمینه ساز بروز آلرژی و بعضی بیماری‌ها شود به همین علت استفاده از آن‌ها در اتاق کودک را توصیه نمی‌کنم. بهتر است از این فرش‌ها بیشتر در مکان‌هایی که رفت و آمد در آن‌ها کمتر است استفاده کنید.

فرش‌های مدرن شگی به چند روش تولید و روانه بازار میشوند  :
فرش شگی تک رنگ که محصولی کاملاً ساده و مناسب برای مکان‌های کوچک و شلوغ است ، در طراحی فرش‌های شگی تک رنگ بافته ای یکدست با پرزهای بلند خواهیم داشت .
فرش شگی 3 بعدی کاملاً متفاوت از فرش شگی تک رنگ است ، طراحی فرش 3 بعدی به گونه ای است که با نگاه بر فرش حس برجستگی و دیدن طرح‌های سه بعدی را خواهیم داشت .
فرش شگی معمولی کف پوشی ست با طرح‌های مختلف و زیبا که تنها ویژگی متفاوت آن داشتن پرزهای بلند ، نرم و منعطف است .



:: برچسب‌ها: فرش کاشان , قالی کاشان , فرش مدرن , فرش فانتزی , انواع فرش ,
:: بازدید از این مطلب : 487
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهام مهرجو

وینتیج چیست؟

به طور کلی اصطلاح وینتیج به وسایل و عناصری گفته می شود که به نوعی عتیقه محسوب شده و از قدمت بسیار بالایی برخوردار باشند. از همین روی به فرش هایی که ظاهری کهنه داشته و شبیه به فرش های قدیمی باشند فرش وینتیج یا کهنه نما گفته می شود.

وینتیج در لغت به معنای مرغوب، وابسته به دوران پیشین و قدیمی می‌باشد. اصلاح وینتیج به اشیایی گفته می‌شود که از 80 سال تا 20 سال پیش بسیار مورد علاقه مردم بوده‌اند وجدیدا دوباره از آن اشیا استفاده می کنند. سبک وینتیج بعد از تمام شدن جنگ جهانی در اروپا به وجود آمد. مردم آن دوره پس از جنگ برای ساختن خانه‌هایشان به خریدن اشیا دست دوم و قدیمی که ارزان تر هم بود روی آورند. این سبک از اوایل سال 1990 میلادی مورد توجه مردم قرار گرفت. ما قصد داریم در این مطلب توضیح مختصری در مورد فرش که نمونه ای از اشیای وینتیجی بسیار محبوب است، به شما خوانندگان عزیز ارائه کنیم.

از دیرباز تا کنون مردم علاقه زیادی به اشیا قدیمی و آنیتیک داشتند، ولی بسیاری از مردم به دلیل مشکلاتی که برای فراهم کردن آن ها متحمل می شدند و هم چنین هزینه بالای این اشیا، اغلب از نمونه مشابه آن استفاده می‌کنند. فرش دستبافت یکی از محبوبترین اشیا نزد مردم می‌باشد ولی به دلیل اینکه همه افراد توان خرید آن را ندارند از نمونه مشابه آن که وینتیج نام دارد استفاده می‌کنند.به طور کلی می توان گفت به فرش هایی که ظاهر کهنه ای داشته باشند و شباهت به فرش های بسیار قدیمی دارند، فرش وینتیج یا کهنه نما می گویند. در واقع این نوع از فرش ها، فرشی نیست که به مرور زمان کهنه شده باشد بلکه ظاهر فرش، شباهت زیادی به فرش های دستباف و اصیل قدیمی دارد. 

کهنه کردن فرش نو

کهنه نما کردن فرش نه تنها امروزه رایج است در گذشته نیز رواج داشته است. در واقع فرش کهنه نما به فرشی گفته می شود که از روش های مختلفی به منظور دادن جلوه کهنه به فرش استفاده می شود در این روش ممکن است که رنگ اولیه فرش کم رنگ شود و یا اقداماتی انجام پذیرد که قسمت هایی از فرش ساییدگی بیشتری داشته باشد و به اصطلاح پاخور آن بیشتر باشد.

کهنه کردن فرش های نو عملی است که در گذشته نیز انجام می گرفته و با پهن کردن آن در کوچه و خیابان باعث می شدند بر اثر عبورافراد و همینطور آفتاب خوردگی ظاهر فرش تغییر نماید. در آخرین مرحله نیز آن را با آب و چوبک و خاکستر، به دلیل خاصیت قلیایی، می شستند. اما امروزه این کار با نام دواشور کردن شناخته می شود.

در این روش از هیپوکلریت کلسیم استفاده شده و باعث می شود الیاف و پشم فرش با از دست دادن فلس و رنگ خود حالت کهنه پیدا کند.

مزایا و نگهداری فرش وینتیج

به منظور افزایش طول عمر فرش های وینتیج بهتر است برای شستشو و تمیز کردن آن ها را به قالیشویی های ماهر و مطمئن بسپارید .

به جرئت می توان گفت که فرش وینتیج انتخاب مناسبی است برای کسانی که در عین اینکه به دنبال مدرنیته و دکوراسیون کلاسیک در منزل خود هستند ، به طرح های سنتی و قدیمی نیز علاقه نشان داده و برای آن ها ارزش قائل هستند .

همچنین نکته قابل توجه در مورد فرش های وینتیج این است که از تنوع بالاتری در سایز نسبت به سایر فرش ها برخوردار هستند و شما قادر خواهید بود متناسب با اندازه هر قسمت از منزل خود آن ها را خریداری کنید . فرش های وینتیج از جمله فرش هایی هستند که با نخ پلی استر( ابریشم مصنوعی ) تولید می شوند .

از جمله دیگر مزایای فرش وینتیج یا کهنه نما می توان به وزن سبک آن اشاره نمود ، به طوریکه به راحتی قابل جابجایی هستند .

 

کاربرد فرش کهنه نما در دکوراسیون

مسلما در هر فضایی این فرش ها هستند که شیک و خاص را به وجود می آورند. به خصوص برای ما ایرانی ها فرش یکی از عناصر بسیار مهم و ضروری خانه مسوب می شود. اما ویژگی مهمی که فرش های وینتیج را پرطرفدار کرده در این است که با هر سبک دکوراسیون هماهنگی پیدا کرده و به خوبی در کنار وسایل و مبلمان های مدرن می نشینند.

بنابراین خانه چه به سبک مینیمال چیدمان شده باشد و چه به سبک سنتی، به راحتی با یک فرش وینتیج کامل شده و اصالت خاصی پیدا خواهد کرد. 



:: برچسب‌ها: فرش کاشان , فرش وینتیج , فرش مدرن , فرش کهنه نما , فرش جدید , قالی کاشان ,
:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهام مهرجو

تفاوت فرش با گلیم چیست؟ این سوالی‌ست که مخاطبان زیادی پرسیده‌اند. پس در این مقاله با کارشناسان  همراه شدیم و از آن‌‌ها خواستیم تا تفاوت فرش با گلیم فرش را به طور کامل برایمان توضیح دهند. ما فکر می‌کنیم که این مقاله بیشتر برای آن‌هایی مناسب است که می‌خواهند برای منزل‌شان فرش یا گلیم بخرند، اما شک دارند که کدام یک برایشان مناسب‌تر است! خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند که با دانستن تفاوت های فرش با گلیم، خرید آگاهانه و آسان‌تری داشته باشید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

گلیم ها دارای ظاهری بسیار ساده و تشکیل شده از رنگ های شاد و طرح های بدون پیچیدگی می باشند. برای بافت این فرش ها نخ تار و پود را به هم می بافند و بدون پرز، فرش تولید می شود. گلیم فرش های ماشینی نسبت به فرش ماشینی فانتزی دارای تفاوت هایی هست که در طرح، نوع بافت و نوع مواد اولیه خواهد بود و همچنین میخواهیم به برخی از خصوصیات اشاره کنیم که در این دو نوع محصول به صورت متفاوت خواهد بود.

 

تفاوت فرش با گلیم چیست؟

مقایسه بین دو نوع فرشی که تفاوت های بسیاری با هم دارند، بسیار پیچیده نیست. شاید شما هم اگر در وهله اول به این دو نوع فرش در کنار هم نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که با هم تفاوت هایی دارند، اما این تفاوت ها عمدتا در چیست؟

در این مطلب مقایسه ای درباره ویژگی های زیر خواهیم داشت:

  •       مقایسه بین استحکام فرش ماشینی فانتزی و گلیم فرش ها
  •       مقایسه بین نوع بافت
  •       مقایسه بین پاخور دو فرش
  •       مقایسه بین جنس نخ های فرش
  •       مقایسه ظاهری

بافت گلیم فرش و فرش فانتزی

بافت گلیم فرش به این صورت است که یک پود و یک تار را از زیر و روی یکدیگر رد می کنند و به همین صورت طرح نهایی به صورت هدفمند بافته می شود. پود ضخیم تر از نخ تار است. اما در فرش های فانتزی علاوه بر بافت تار و پود، نخ خاب هم بافته می شود.

در بافت ماشینی، گره ها مشابه انواع دستباف زده می شوند و در اصل گره واقعی نیستند.

نوع بافت فرش ماشینی فانتزی نسبت به گلیم فرش ها بسیار بهتر و پیشرفته تر است.

مقایسه ظاهری فرش فانتزی و گلیم فرش

فرش های فانتزی از انواع مختلفی همچون شنل، شگی ( پرزبلند ) ، فرش کودک و سه بعدی تشکیل شده اند. این فرش ها نسبت به گلیم فرش دارای طرح های پیچیده تری هستند چون در گلیم فرش ها از طرح های ساده و هندسی استفاده می شود.

در طراحی فرش کودک معمولا از تصاویر انیمیشن ها استفاده می کنند و در فرش های سه بعدی از طرح های سه بعدی استفاده می شود. این در حالی است که نهایت پیچیدگی گلیم ها، طرح گل و بوته خواهد بود.

 فرش پرز داره اما گلیم نه!

همانطور که اشاره کردیم فرش‌ها بر خلاف گلیم‌ها علاوه بر تار و پود دارای پرز هم هستند. پرز فرش دقیقا همان چیزی‌ست که که مخاطب آن را لمس می‌کند. اما در مورد گلیم این پرز ها وجود ندارند. یعنی در گلیم چیزی که مخاطب آن را لمس می‌کند مغز پشم یا کرک نیست، بلکه کناره کرک است. اصلاحا می‌گوییم که فرش‌ها پرز بافی و گلیم‌ها تخت بافی می‌شوند.



:: برچسب‌ها: فرش کاشان , قالی کاشان , قیمت فرش , فرش فانتزی , گلیم , تفاوت فرش و گلیم ,
:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهام مهرجو

                                                                                                                  فرش کاشان قالی کاشان فرش کلاسیک سنتی کاشان

 

واژه کلاسیک و معنای آن  

 کلاسیک در زمینه فرش های ماشینی استفاده فراوانی دارد . این واژه در لغت به معنی باکیفیت و مرغوب است اما در زمینه فرش های ماشینی به مرغوبیت فرش اشاره ای ندارد . بلکه به نوع طرح فرش و نقش و نگار آن اشاره دارد . در فرش های ماشینی فرش کلاسیک به فشری گفته می شود که ظاهری مانند فرش های قدیمی و سنتی داشته باشد و از نقش و نگار های سنتی مرسوم در آن استفاده شده باشد . فرش های کلاسیک ظاهری بسیار مشهور و زیبا دارند که به راحتی قابل تشخیص است .

برای استفاده از فرش های کلاسیک در دکوراسیون باید دقت داشت فضای اطراف آن به گونه ای طراحی شود که به با ظاهر فرش هماهنگی کاملی داشته باشد . تاثیر فرش بر زیبایی دکوراسیون امری آشکاراست ،انتخاب یک کف پوش مناسب با محیط میتواند به زیبایی سبک معماری بیافزاید و در عین حال انتخابی غلط و نادرست میتواند فضای خانه را نا آرام و نازیبا جلوه دهد.بهتر است فرش از اولین انتخاب ها باشد چرا که ست کردن بقیه وسایل با آن کار راحت تری است .فرش های کلاسیک متناسب برای فضاها و معماری های کلاسیک هستند ،چرا که این فضاهای کلاسیک هستند که داوطلب داشتن وسایل کلاسیک خواهند بود .در مورد این محصول چون از نگاره سنتی بحث میشود ذهن ها به سمت و سوی فرش دستبافت میرود اما باید بدانیم فرش های ماشینی با سبک کلاسیک در دو نوع دستبافت و ماشینی تولید میشود. گاها فرش های ماشینی با سبک کلاسیک به چشم میخورند که بسیار زیبا و جذاب هستند .درباره انواع طرح ها و نقوش کلاسیک میتوان به طرح افشان ،درختی ،خشتی ،بته جقه و … اشاره کرد .در کنار طرح دار بودن رنگ های ملایم وملیح از ویژگی های دیگر محصول مورد نظر است که عموما هم در بافت و طراحی این مورد مهم از نظر دور نمیماند و کمتر فرش کلاسیکی با رنگ های پر زرق و برق دیده میشود.

فرش های کلاسیک ماشینی و اقسام آن ها

شانه و تراکم از ویژگی های بسیار مهم  فرش ماشینی  است که موجب زیباتر ، ظریف تر و با کیفیت تر شدن فرش می شود . با این تحلیل می توان نتیجه گرفت که چون تنوع شانه و تراکم فرش های کلاسیک زیاد است ، پس تنوع قیمت هم در این زمینه بالاست . فرشها با تعداد شانه 1200 و 1500 شانه که تراکم آنها عموما حدود 3600 است ، از به روزترین و گران قیمت ترین محصولات به شمار می روند .

تنوع فرش کلاسیک بسیار زیاد است هم در شانه و تراکم و هم در طرح و رنگ فرش .عوامل موثر بر قیمت فرش و قالی آنقدر متنوع است که نمی توان آن ها را به چند عامل محدود کرد ، اما میتوان ادعا داشت مهمترین عامل در این بین تعداد شانه و تراکم است .

 

فرشهای ماشینی کلاسیک با شانه و تراکم بالا و به طبع قیمتی گران تر از سایرین که الهام گرفته از نقوش فرش های ماشینی هستند به حدی زیبا و ظریف بافته شده اند که به بهترین نحو ممکن تمام اجزا نقشه و نگاره ها را به نمایش میگذارند . اگر فضای خانه شما سبکی کلاسیک دارد و قصد آن را دارید که با خرید فرشی متناسب دگرگونی در دکوراسیون ایجاد نمایید ، انتخاب فرش کلاسیک برای فضا بسیار فریبنده و چشم نواز خواهد بود .

شانه فرش و تراکم فرش به عنوان مهمترین عامل قیمت به تنهایی در انتخاب موثر نخواهد بود بلکه انواع فرش‌های ماشینی کلاسیک در ابعاد ، رنگ‌ ها و  جنس فرش متفاوت در بازار وجود دارد که هر عامل به نوبه خود میتواند بر قیمت تاثیر گذار باشد . فرشهای کلاسیک به خوبی متوانند حال و هوای ایرانی بودن را به منازل هدیه دهند . 

 

خرید اینترنتی فرش های طرح کلاسیک از مجموعه قالی کاشان 

برای خرید فرش ماشینی با طرحی کلاسیک و زیبا پیشنهاد می کنیم فروشگاه اینترنتی قالی کاشان را برای خرید انتخاب کنید . این فروشگاه مجموعه ای بی نظیر از انواع طرح های کلاسیک و مدرن را دارا بوده و هر نوع سلیقه ای را پوشش می دهد . خرید مستقیم فرش ماشینی از کارخانه ویزگی بسیار مهمی است که سبب کاهش قیمت فرش های این مجموعه شده است .



:: برچسب‌ها: فرش , فرش ماشینی , فرش کاشان , قالی کاشان , فرش کلاسیک , طرح کلاسیک فرش , خرید فرش , انواع طرح فرش ,
:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهام مهرجو

 

نکات کلیدی در زمینه فرش آشپزخانه - دکوراسیون خانه / فرش کاشان قالی کاشان

 

مهم ترین و پرکاربردترین فضای هر خانه ای آشپزخانه است. بنابراین خیلی مهم است که فضای آشپزخانه دلنشین، راحت و تمیز باشد، همچنین کسل کننده و شلوغ نباشد. دکور، نور، چیدمان وسایل، رنگ و جنس کابینت ها و … همه از عناصر مهم یک آشپزخانه دلنشین هستند که البته یکی از این عناصر مهم نیز فرش است. خریدفرش آشپزخانه می تواند فضا را گرم و مطبوع کند اما مهم است که در انتخاب فرش آشپزخانه اشتباه نکنید.

قطعا در هنگام خرید فرش برای آشپزخانه به زیبایی آن اهمیت می دهید. فرش زیبا و مناسب می تواند حال و هوای آشپزخانه شما را عوض کند البته باید دقت کنید که رنگ فرش با دیگر اجزای آشپزخانه هماهنگی داشته باشد و بهتر است از رنگ های شاد و اشتها آور استفاده کنید. آشپزخانه محیط گرم و پرانرژی است و شما می توانید با انتخاب فرش مناسب این انرژی را هدایت کنید، به آشپزخانه آرامش ببخشید و یا شور و هیجان آن را دو چندان کنید. فرش های آشپزخانه چه از نظر طرح و رنگ و هم از نظر جنس تنوع زیادی دارند، و این ممکن است شما را به اشتباه بیاندازد بنابراین فراموش نکنید که علاوه بر زیبایی فرش باید به نکات دیگری نیز توجه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید، که ما در اینجا به چند نکته اشاره می کنیم:

 

نکات کلیدی در خرید فرش آشپزخانه:

  • فرشی انتخاب کنید که شما را به دردسر نیاندازد…

آشپزخانه محیطی است که همیشه باید تمیز باشد، فرش آشپزخانه بیشتر از فرش های دیگر خانه به نظافت احتیاج دارد. بنابراین بهتر است از فرش ماشینی استفاده کنید تا هنگام شست و شو و جارو کشیدن فرش آسیب کمتری ببیند. معمولا کف آشپزخانه ها طوری طراحی شده اند که قابل شست و شو هستند و حتما راهی برای خروج آب در آن تعبیه شده است اکثر افراد با مواد شوینده و یا دستمال کف آشپزخانه خود را تمیز می کنند، بنابراین بهتر است از فرش های سبک استفاده کنید تا برای جا به جایی آن، هنگام شست و شو راحت تر باشید. به طور مثال حتی می توانید از گلیم هم برای آشپزخانه استفاده کنید که امروزه گلیم طرفداران زیادی پیاده کرده است. گلیم ها طرح های زیبایی دارند و در عین حال به اندازه کافی سبک هم هستند.

 چه طرح مدرن را برای خرید فرش آشپزخانه خود بپسندید و چه طرح کلاسیک باید در نظر داشته باشید که فرش مورد نظر در مقابل رطوبت مقاوم باشد. البته شما می توانید از فرش و یا گلیم کوچکی نیز برای جلوی ظرف شویی استفاده کنید و با این کار تنوع بیشتری به محیط آشپزخانه خود بدهید به خاطر داشته باشید از فرش هایی با کیفیت بالا استفاده کنید. همچنین فرش هایی که پرزها و ریشه های بلندی دارند برای آشپزخانه مناسب نیستند چون معمولا این پرز و یا ریشه ها محل تجمع آلودگی می شود و هنگام جارو کشیدن ممکن است دچار دردسر شوید.

  • خرید فرش آشپزخانه با رنگ خیلی روشن کار درستی است؟

در انتخاب و خرید فرش آشپزخانه بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که از فرش هایی با رنگ خیلی روشن استفاده نکنید زیرا کمترین کثیفی و آلودگی را نشان می دهد، طرح های شلوغ و شاد می تواند انتخاب مناسب تری برای آشپزخانه شما باشد و همچنین به نور آشپزخانه خود توجه کنید در آشپزخانه با نور کم از فرش های خیلی تیره استفاده نکنید. بهتر است تعادل را در انتخاب رنگ رعایت کنید.

  • فرش آشپزخانه گران نخرید.

در هنگام خرید فرش آشپزخانه به این نکته توجه کنید که لازم نیست از فرش بسیار گران قیمت و لوکسی استفاده کنید چرا که فرش در آشپزخانه ممکن است زود تر آسیب ببیند و فرسوده شود … مثلا پوسیدگی، آسیب ناشی از مواد شوینده ، سوختگی و … با این کار از هزینه زیاد نیز جلوگیری کرده اید و در صورت آسیب می توانید فرش دیگری تهیه کنید. پس فرش ارزان قیمت برای آشپزخانه گزینه مناسب تری است .

  • فرش های کوچک، گزینه های مناسب تر

اگر از فرش آشپزخانه برای زیر میز نهارخوری استفاده می کنید سعی کنید فرش را کمی بزرگتر از میز انتخاب کنید، این کار در حالی که نمای زیبا تری به آشپزخانه شما می دهد، فضا را نیز بزرگ تر نشان می دهد. البته به خاطر داشته باشید لازم نیست تمام سطح آشپزخانه را بپوشانید. بهتر است از فرش خیلی بزرگ هم استفاده نکنید، فرش را طوری انتخاب کنید که از لبه قفسه ها و کابینت ها کمی فاصله داشته باشد تا برای نظافت زیر کابینت ها به مشکل برنخورید.

در آخر لازم است بدانید فرش ها از عناصر کلیدی زیبایی خانه هستند و شما می توانید با انتخاب مناسب زیبایی بیشتری را به خانه خود بیاورید.



:: برچسب‌ها: فرش , فرش ماشيني , فرش آشپزخانه , فرش كاشان , قالي كاشان , فرش ارزان قيمت ,
:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهام مهرجو

رنگ در دکوراسیون                                              

رنگ یک زبان جهانی است که احساسات را تحریک می کند و فرهنگ‌ها را شکل می‌دهد. رنگ یکی از ملزومات با شکوه زندگی است، خانه ای که غرق رنگ‌های مناسب باشد همیشه آرامش بخش است و بر خلاف سایر ملزومات دکوراسیون، یک بعد انسانی دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در واقع رنگ، می‌تواند حالت‌ها را تغییر دهد، فضای خاصی را بوجود آورد و روحیه انسان را بهتر کند و جولانگاه خوبی برای خلاقیت انسان است .

اول فرش بعد دکوراسیون

صد و پنجاه سال قبل، ادگار آلن پو شاعر و نویسنده مشهور آمریکایی نوشت: «روح یك خانه فرش است.» سخن او به این معنی است كه فرش پایه و اساس طراحی خانه است و همه چیز تحت تاثیر آن می­ باشد. وقتی فرشی را برای یك اتاق انتخاب می‌كنید، چیدمان كلی اتاق را تعیین كرده‌اید، وقتی فرش یا فرش‌هایی را برای یك اتاق انتخاب می‌كنید، در واقع رنگ‌های اصلی آن اتاق را نیز تعیین كرده‌اید. انتخاب کردن فرش در ابتدا و بعد سراغ خرید مبلمان و دیگر وسایل رفتن بسیار راحت‌تر از راه‌های دیگر است.

گردش رنگ

گردش رنگ در کل فضای خانه یکی از ارکان اساسی دکوراسیون داخلی محسوب می­ شود که به سادگی قابل اجراست. می ­توانید از یک یا چند رنگ فرش­تان را انتخاب کرده و از آن رنگ­ ها در سایر قسمت ­های خانه نیز استفاده کنید یا فرشتان را با توجه به رنگ غالب خانه تهیه کنید. البته توجه داشته باشید چنانچه از فرش ­های ساده یک رنگ استفاده می­ کنید، بهتر است برای هماهنگ شدن رنگ ­های آن با خانه­ تان رنگ­ های مکملش را به کار ببرید و از تکرار یک رنگ خاص خودداری کنید.

اگر تعداد رنگ های خیلی زیاد و متنوع شما را گیج کرده است می توانید از قانون طلایی سه گانه استفاده کنید. به این ترتیب که برای شروع سه رنگ انتخاب کنید و از تنالیته های مختلف این سه رنگ در جاهای مختلف منزل استفاده نمایید. همچنین می توانید از نسبت 60-30-10 استفاده کنید. این نسبت به این معناست که 60 درصد منزلتان را باید رنگ اصلی تشکیل دهد، 30 درصد آن را رنگ ثانویه و 10 درصد بقیه را رنگ سوم. برای مثال می توان دیوارها و مبل را رنگ اصلی در نظر گرفت، برای فرش ها از رنگ ثانویه استفاده کرد، و چیزهای تزیینی مثل گلدان ها و کوسن ها از رنگ 10 درصدی شما باشند. اگر احساس کردید منزل تان با سه رنگ خیلی یکنواخت شده و همه چیز با هم ست شده است می توانید از درجه های تیره تر یا روشن تر این سه رنگ استفاده کنید.

تاثیرات روانشناسی رنگ

از نظر روان شناسی تاثیرات رنگ را می توان بسته به روحیه افراد در مطابقت با خاصیت رنگ ها در کوراسیون مشاهده نمود. رنگ زرد روشن ترین رنگ بین کلیه ته رنگها است. رنگ زرد نماد روشنی و نور است و از لحاظ سمبولیک با فهم و دانایی ارتباط دارد و نشان دانش و معرفت است. قرمز: رنگی است بسیار انعطاف پذیر و به حالات مختلفی در می آید. به شدت می درخشد و به آسانی تاریک و خاموش نمی گردد. رنگ قرمز سمبل حیات و زندگی است و بیان کننده ی هیجان و شورش است رنگ آبی: از نقطه نظر معنویت فعال به نظر می رسد . آبی معنی ایمان را می دهد و به فضای لاینتهایی و روح اشاره دارد(ایتن ،1374، 210 -216) و بر خلاف قرمز انبساط دهنده است. اتاق به رنگ آبی به نظر بزرگتر از آنچه هست می آید. قدرت دفاعی بدن را افزایش می دهد و اثر آرام کننده بر سیستم اعصاب دارد. ولی استفاده دائمی از آبی باعث خستگی و افسردگی می شود(موعودی، 1379، 59).

نارنجی: رنگی مرکب از زرد و قرمز و در حد وسط این دو رنگ است. رنگ نارنجی درخشش و تابندگی فوق‌العاده دارد و زمانی که متمایل به قرمز گردد انرژی فعالی در خود حفظ کرده است و به گفته موعودی رنگ نشاط و پایکوبی است و ضد خستگی نیز نامیده می شود. نارنجی باعث تحریک سیستم تنفس می‌گردد( همان ،58).

بنفش: رنگ مقابل زرد در دایره رنگی است و با آن تضادهای شدید ایجاد می کند. رنگ زرد نماینده هوش و دانش است و در مقابل، رنگ بنفش نمایشگر بی‌خبری، بی‌اختیاری است (ایتن ،1374، 219). اثر آرام کننده بر قلب و تصفیه کننده بر خون دارد و به طور قابل ملاحضه ای ترس را کاهش می دهد( موعودی، 1379، 60).

سبز: رنگ سبز رنگی است که در حد وسط رنگ آبی و زرد قرار گرفته است. با تغییر نسبت‌های زرد و آبی کاراکتر سبز متغیر می گردد. رنگ سبز نشان دهنده‌ی آرامش و امیدواری است و آمیزشی از دانش و ایمان است(ایتن ،1374، 219) و باعث هماهنگی جسم، روح و ذهن می گردد. فشار خون را کاهش می دهد و فشار عصبی را آرام می سازد( موعودی، 1379، 58و 59).

 

چند توصیه جهت انتخاب بهترین رنگ فرش در هماهنگی با دکوراسیون

با توجه به اهمیت رنگ و تاثیرات رنگ از نظر روان شناسی بسیاری از موارد فوق را می توان در زیبایی رنگ فرش مشاهده نمود و انها را به فرش نیز تعمیم داد.

اگر فضا را کوچک تر بخواهیم:

به کار بردن فرش‌هایی با طرح های بزرگ، استفاده از پوشش‌های متفاوت برای کف در یک فضا، استفاده از قالی و قالیچه، مخصوصاً با رنگ ها و طرح های متفاوت فضا را کوچک تر از آنچه هست نشان می‌دهد.

پوشش کف و ارتباط آن با ارتفاع فضا:

به کار بردن کف پوشی با بافت درشت یا پرز بلند مانند شگی ، سبب می شود این پوشش در چشم بیننده نزدیک‌تر دیده شود. همین تاثیر سبب می شود تا فاصله کف تا سقف هم کمتر به نظر آید.

کف پوش تیره تر از دیوارها:

بهتر است رنگ انتخابی برای فرش، رنگی ساده، هماهنگ و تیره تر از دیوارها باشد، چرا که فضا را گرم و صمیمی، خانگی و دلچسب می نماید.

کف پوش روشن تر از دیوارها:

به کار بردن رنگ روشن برای کف سبب می شود تا کف نوارانی و درخشان بنماید. انتخاب رنگی ساده، هماهنگ و روشن تر از دیوارها به کامل شدن این حس کمک می کند.

اگر بخواهیم فضا بزرگ تر دیده شود:

انتخاب پوششی یک دست و با رنگی ساده، بدون طرح با بافتی نرم سبب می شود فضا بزرگ تر به نظر آید و این تأثیر با ادامه این پوشش به دیگر راهرو ها و اتاق ها بدون انقطاع، بیشتر می شود .

بنابراین اهمیت رنگ را نباید از نظر دور داشت، زیرا رنگ فرش به عنوان یک عامل مهم متحد کننده و تعیین کننده محدوده دید تلقی می شود. رنگ فرش باید معقولانه و با دقت و تأمل انتخاب شود.

در مورد انتخاب رنگ باید به نکات زیر توجه نمود :

*از رنگ ‌های مورد علاقه تان استفاده کنید، چون احساسات شما مهم است و نشان دهنده شخصیت شماست.

*طرح و ابعاد اتاق و رنگ وسایل به کار رفته در منزل را در نظر بگیرید.

*میزان نور و روشنایی منزل را مد نظر قرار دهید (بدوانو، 1389، 35).

*برخی از بخش های تالار، چه از طریق هوا و چه در نتیجه رفت و آمدهای زیاد، در معرض گرد و غبار و آلودگی قرار می گیرد. باید سعی شود این گرد و خاک در روی کفپوش با توجه به رنگ آن، بد نما و زننده به چشم نیاید.

*بعضی از رنگ ها می توانند این عیب را در خود پنهان کنند تا لحظه به لحظه در معرض دید قرار نگیرند. بهتر است در این قبیل جاها برای قسمت های سرو غذا و امثال آن، از طرح ها یا ترکیب های لکه لکه یا خال خال استفاده شود.

 *در قسمت هایی که رفت و آمد کم است و مشکل گرد و خاک بسیار کم یا احیاناً در حد صفر است، می‌توان از رنگ های روشن استفاده نمود.

*کفپوش محل های پر رفت و آمد باید دارای رنگ های تیره تر با بافت های مختلف و طرح‌های گوناگون باشد .



:: برچسب‌ها: فرش , فرش ماشینی , رنگ فرش , دکوراسیون , روانشناسی رنگ , ست کردن فرش و دکوراسیون ,
:: بازدید از این مطلب : 213
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهام مهرجو

                                                                                                        ریشه فرش - فرش کاشان     

یکی از قسمت های مهم فرش که کمتر به آن توجه می کنیم، ریشه فرش است. در واقع در فرش ماشینی و دستباف یک قسمتی داریم به نام ریشه که معمولا نخ های سفید در آن به کار رفته است. جالب است بدانید که مراقبت از ریشه فرش ها می تواند بسیار مهم باشد، چرا که در صورت عدم توجه به آن، ممکن است به ساختمان اصلی فرش شما هم آسیب وارد شود.

ما در این مطلب برای اینکه آگاهی شما را در زمینه مراقبت از ریشه فرش بالا ببریم، مطلبی تهیه کرده ایم تا بتوانید آن را مطالعه فرمایید. جالب است بدانید که ریشه در انواع فرش ماشینی و دستباف متفاوت است و از نظر ساختار با هم فرق دارند.

در فرش دستباف، ریشه جزئی از فرش به شمار می رود اما در فرش ماشینی، ریشه ها بیشتر جنبه تزیینی دارند و برای اینکه شبیه فرش های دستباف شوند، در قسمت های نهایی تکمیل فرش به آن چسبانده شده اند. در واقع ریشه در فرش ماشینی کارایی که در فرش های دستباف وجود دارد را ندارد و علنا یک وسیله تزئینی است.

البته این وسیله تزئینی هم گاهی اوقات برای محافظت از خود فرش های ماشینی به کار می رود. مثلا در بعضی از مواقع ریشه ها می توانند سپر بلای کل بافت فرش شوند، اما نه به آن میزان که در فرش های دستباف دیده می شود.

پس با ما همراه باشید تا ادامه این مطلب را با هم دنبال کنیم.

ریشه فرش ماشینی و دستباف چیست؟

قبل از اینکه به بررسی مراقبت از ریشه فرش و نکات مربوط به آن بپردازیم، باید بدانید که ریشه در فرش چیست و چه کارایی دارد. در واقع ریشه فرش واژه نام آشنایی در صنعت قالیبافی شناخته می شود، اما خب بعضی ها هم هستند که در این زمینه اطلاعاتی ندارند. دقیقا این قسمت را برای آنها می نویسیم.

در انواع فرش دستباف، به قسمت های انتهایی بالا و پایین فرش که به صورت نخ های سفید یا کرم رنگ هستند، ریشه گفته می شود. انواع ریشه ها در فرش عبارتند از: ریشه های گره دار، ریشه های توری، ساده و زنجیری.

ریشه های فرش دستباف هم دارای جنبه ظاهری و زیبایی هستند و هم به خاطر اینکه جزئی از بافت فرش به شمار می روند، مراقبت از آنها حیاتی است. پس دیگر تکرار نکنیم که اگر فرش دستباف دارید، حتما به ریشه های آن دقت داشته باشید و از آن مراقبت کنید. ما در ادامه نکاتی را آماده کرده ایم که برای نگهداری از ریشه فرش خواهد بود.

اما در فرش ماشینی، ریشه تفاوت هایی با فرش دستباف دارد. برای اینکه به فرش های ماشینی ریشه را برای زیبایی بیشتر اضافه کنند، بعد از اینکه تمام مراحل طراحی و بافت آن انجام شد، عملیاتی هست به نام ریشه زنی که در آن ریشه ها را با دستگاه یا با دست به انتهای بالا و پایین فرش اضافه می کنند.

در صنعت فرش بیشتر سعی می شود که از دستگاه های اتوماتیک ریشه زنی استفاده شود چون نسبت به گره های دستی هم سرعت بالاتری دارد و هم اینکه دارای دقت بالاتری است. این امر سبب می شود که ما یک ریشه یکنواخت و شبیه به واقعی داشته باشیم. بعد از اینکه ریشه در ابعاد مورد نظر تولید شد، حالا باید آن را به انتهای فرش مورد نظر ما اتصال بدهند.

در این زمینه باید از متخصصین استفاده شود و با راهکار هایی عملیات اتصال به صورت محکم و با کیفیت صورت بگیرد.

قطعا در دو نوع فرش دستباف و ماشینی باید از ریشه ها مراقبت کرد، اما چرا ؟

  •    در فرش های دستباف علاوه بر اینکه زیبایی فرش شما هستند، جزئی از بافت تار و پود فرش به شمار می روند و در صورت عدم مراقبت از آن ممکن است فرش شما با مشکل در بافت و ساختمان مواجه شود. در ضمن ریشه های فرش به این علت که دارای ظاهری روشن هستند ( رنگ سفید و کرم ) به همین دلیل در صورت آسیب یا تیره شدن، در چشم هستند و در این زمینه خیلی باید دقت داشته باشید چون در ذهن مخاطبان و مهمانان شما اثر منفی خواهد داشت.
  •     در فرش های ماشینی هم ریشه ها بیشتر جنبه تزیینی دارند. اما اگر قسمتی از این ریشه ها آسیب ببینید به همان دلیل مشابهی که در بالا گفتیم، در دید هستند و در دید مخاطبان جالب به نظر نمی رسد که یک فرشی داشته باشیم که ریشه های آن در قسمتی از بین رفته است و در قسمتی هم کم و زیاد شده است.

پس اینها دلایل محکمی برای شما خواهند بود که حتما راهکاری برای محافظت از ریشه به کار بگیرید. ما این راهکارها را برای شما نوشته ایم، با ما همراه شوید و بخوانید.

راهکاری های مراقبت از ریشه فرش ماشینی و دستباف

راهکاری های مختلفی وجود دارند که شما می توانید از آن برای مراقبت از ریشه فرش ماشینی و دستباف استفاده نمایید. این راهکار ها را برای شما به صورت یکجا جمع بندی کرده ایم و می توانید از این پیشنهادات استفاده ببرید:

·    لفافه دوزی برای محافظت از ریشه فرش

یکی از روش هایی که برای مراقبت از ریشه فرش به کار گرفته می شود، لفافه دوزی ریشه است. شما می توانید ریشه مورد نظر خود را به متخصص آن بسپارید و با استفاده از پارچه های محکم یا برزنت، دور تا دور ریشه شما را می بافند و بدین ترتیب محافظی سفت و سخت برای ریشه خواهید داشت. البته این روش جلوه ندارد چون ریشه ها را پنهان می کند.

·    استفاده از کاور ریشه فرش

یکی از بهترین روش ها برای مراقبت ریشه، استفاده از کاور فرش است. کاور هایی که برای ریشه استفاده می شوند معمولا به صورت شفاف هستند و می توانند هم جنبه ظاهری آن را حفظ کنند و هم اینکه می توانند برای شما از ریشه ها مراقبت کنند.

کاور ریشه در انواع پلاستیک و توری دیده می شود و بهترین نوع آن را می توان توری نامید. توری ها به خاطر اینکه شبکه بندی شده هستند، این ویژگی را دارند که سبب ورود جریان هوا به درون ریشه ها می شوند و اینگونه هوا درون ریشه ها هم گردش خواهد داشت و باعث ماندگاری بیشتر آن خواهد شد.

کاور ریشه دارای قیمت مناسبی است و نسبت به نوع قبلی یعنی لفافه دوزی برای شما هزینه کمتری بر جای خواهد گذاشت، چرا که به غیر از جنس برزنت و یا پارچه، باید دستمزد فردی که لفافه دوزی می کند را هم در نظر بگیرید. کاور ها را می توانید در فروشگاه های مختلف تهیه کنید و هم اینکه می توانید به صورت غیر حضوری از فروشگاه های مجازی با ارسال اطلاعات مربوط به فرش خود، خرید را انجام دهید.

توصیه ما هم این است که به جای استفاده از روش های دیگر، حتما استفاده از کاور ریشه را در اولویت خود برای استفاده قرار دهید.

·    استفاده از چسب فرش

چسب فرش، در واقع همانطور که از نامش پیدا است، راهکاری دلچسب نیست و شاید کمی کثیف کاری داشته باشد. اما می تواند از ریشه های شما مراقبت کند. چسب ها خودشان یک خاصیتی که دارند، می توانند با چسبیدن به ریشه ها باعث از بین رفتن آنها شوند، چرا که در خود مواد شیمیایی دارند و این امر سبب می شود ریشه ها با خرابی مواجه شوند.

لازم به ذکر است که استفاده از چسب فرش، روش های مختلفی دارد که راحت ترین آن، استفاده از چسب های نواری است که بعضا به فکر برخی از خانم های خانه دار می رسد. ولی اگر این متن را میخوانید، از شما خواهش می کنیم که در نظر بگیرید در صورت استفاده از چسب ها ریشه فرشتان اگر چه از دیگر بلایا در امان بماند، اما از جنبه های دیگری که گفتیم به بافت ریشه آسیب رسان هستند و به علاوه اینکه اجازه گردش هوا را در بین ریشه ها می گیرند.

چند نکته برای اینکه ریشه فرش هایتان نو بمانند و کمتر خراب شوند:

به غیر از انواع محافظ هایی که برای ریشه فرش ماشینی و دستباف گفتیم، روش هایی هم موجود هستند که به شما کمک می کنند ریشه هایی تمیز تر و سالم تر داشته باشید.

  •   هنگام جارو زدن، باید مراقب ریشه فرش ها باشید. اگر از جاروبرقی هایی با سره های برس دار برای تمیز کردن این قسمت استفاده کنید، خیلی به شما در سالم ماندن ریشه های فرش کمک می کند. در غیر اینصورت مکش مستقیم، سبب آسیب به ریشه می شود.
  •     برای شستشوی قسمت ریشه از مواد اسیدی استفاده نکنید. برخی ها هستند که از شوینده های قوی و سفید کننده برای این قسمت استفاده می کنند، اما راهکار ما استفاده از فرچه و شامپو فرش است که همان کار را برای شما انجام می دهد اما به بافت فرش و ریشه آن آسیب وارد نمی کند.
  •     در هنگامی که خودتان ریشه فرش را تمیز می کنید، با خشونت با ریشه ها برخورد نکنید. بهترین کار که سبب تمیز شدن تمام قسمت ها و از بین رفت چرک ها در ریشه می شود، این است که از فرچه های آغشته به مواد شوینده مخصوص فرش ماشینی و دستباف استفاده نمایید.


:: برچسب‌ها: فرش , فرش ماشینی , فرش کاشان , ریشه فرش , شستشوی فرش ,
:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهام مهرجو

 

فرش گبه چیست ؟

فرش گبه فرش کاشان

 

 

تعریفی از گبه

گبه را در مختصرترین حالت خود می توان به عنوان نوعی قالی با پرزهای بلند معرفی نمود که در بافت آن شمار پود بیشتری به کار رفته است. اما بگذارید که در این مقاله، به صورت دقیق تر به معرفی آن بپردازیم.


در زمان های قدیم، انسان های اولیه با استفاده از پوست حیوانات برای خود زیرانداز می ساختند و از آن استفاده می کردند. با گذشت زمان، آن ها یاد گرفتند که با ریسیدن پشم حیوانات دارای پوست پشمی، می توانند گلیم های ساده ای که آن را به عنوان نخستین زیراندازه های تار و پود دار می شناسیم ببافند. یکی از این زیراندازه ها گبه می باشد. این زیراندازها معمولا از جنس قالی هستند که در اندازه های کوچک تر بافت می شوند. همانطور که در بالا اشاره داشتیم، گبه ها مانند فرش های شگی پرزهای بلندی دارند و در بافت آن ها شمار پود بیشتری به کار رفته است که تاثیر زیادی بر نرم بودن آن ها دارد.
به لفظ عادی می توان گفت که، گبه نوعی قالی گره بافته شده است با گره های درشت و پرزهای بلند که بلندی آن ها تا حدود سه سانتی متر می رسد ( ۳سانتی متر خاب دارد )، و تعداد پودهای آن در حدود ۳ تا ۸ می باشد که نرمی بالای این زیراندازها به آن ربط پیدا می کند.

 

طرح ها و نقش و نگارهای گبه

در ابتدای ظهور این زیراندازها، گبه ها به صورت بدون نقش و ساده بافته می شدند. اغلب، بافندگان ذاین نوع زیراندازها از محیط اطراف الهام می گرفتند و طرح هایی که در ذهن خود می پروراندند را روی گبه ها پیاده می کردند. از آن جا که معمولا بافنده های گبه، آن را برای نیاز شخصی خود می بافتند معمولا طرح های ذهنی و حتی آرزوهای خود را روی گبه ها پیاده می کردند.
با وجودی که در گبه، هیچ طرحی از پیش تعریف شده ای وجود ندارد اما می توان گفت که از طرح های اصلی به کار رفته در گبه ها طرحی به نام ” کم” است. که در واقع این طرح با استفاده از یک مستطیل و یک ردیف لوزی که در وسط آن است تشکیل شده است. از مهمترین طرح ها و نقش و نگارهای به کار رفته در گبه می توان به موارد زیر اشاره نمود:
طرح شیر، که از مهمترین طرح های به کار رفته و یک نقش مشترک در میان بافندگان مناطق مختلف به شمار می رود.
طرح خشتی و یا طرح قابی شکل، که به عنوان کاربردی ترین نقش در گبه ها شناخته می شود. این طرح از طرح های مورد علاقه بافندگان فارس و بختیاری به شمار می رود. در واقع اساس این طرح های خشتی را طرح هایی با قاب منظم تشکیل می دهد که به صورت جدا از هم با دیگر قاب ها، طرح هایی هماهنگ دارد.
طرح درخت، که در میان زندگی آدمیان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. از میان طرح های مختلف درختان، درخت سرو که نماد شادی است و درخت بید مجنون که نماد غم و اندوه است در طراحی گبه ها بیشترین کاربرد را دارد.

 

تفاوت گبه با فرش (قالی)

از تفاوت های گبه با فرش ماشینیمی توان به مواردی چون سایز، بلندی پرزها و همچنین شمار پود در گبه ها که تعداد بالاتری دارند و باعث نرم تر شدن گبه ها می شود اشاره کرد.
این نوع از زیر اندازه ها بر عکس فرش (قالی) در بافت خود از نقشه خاصی استفاده نمی کنند . بلکه طرح این زیراندازها بر اساس ذهنیات بافنده است. به عبارتی بافندگان این نوع از زیراندازها ، آنچه در ذهن خود دارند را روی کار پیاده می کنند. این نوع از قالی اصولا به شکل فارسی باف و بر روی دارهایی زمینی بافته می شود.
بافت گبه به وسیله پشم خودرنگ مخلوط با موی بز صورت می گیرد. که  این پشم ها بعد از اینکه به طور کامل شسته شدند ریسیده و تابیده می شوند و سپس برای بافت مورد استفاده قرار می گیرند.

 

روش نگهداری

همان اندازه که مراحل تولید یک گبه از اهمیت خاصی برخوردار است، به همان اندازه نگهداری آن نیز نیازمند دقت و توجه می باشد. چرا که هرچه در نگهداری آن ها دقت بیشتری به کار ببریم، ماندگاری شان نیز بالاتر می رود. از جمله عواملی که باعث آسیب رساندن به این زیراندازها می شود می توان به حشراتی چون بید، موریانه، موش و … اشاره کرد. برای مقابله با آسیب این حشرات موذی می توان از محلول های شیمیایی که به صورت افشانه کردن بر رو و پشت گبه مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین استفاده از تنباکو ، نفتالین اشاره کرد. همچنین به یاد داشته باشید که از قرار دادن این زیراندازها در محیط های تیره و تاریک و همچنین محیط های مرطوب پرهیز نمایید.



:: برچسب‌ها: فرش , فرش کاشان , طرح فرش , قیمت فرش , فرش گبه ,
:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 مهر 1399 | نظرات ()